25 mei 2016 Richard Kok

E-mailmarketing en social media

De nieuwsbrief. Een onderschat fenomeen. Zeker, de druk op de mailbox wordt steeds groter en onze aandacht gaat vaker naar sociale media. Maar juist met een nieuwsbrief kun je in het hart van de communicatiekamer van de klant/gast komen.

E-mailmarketing is niet dood. Nog steeds is het een van de meest krachtige technieken om een verhaal onder de aandacht te brengen. Vooral door steeds betere tools kunnen we nieuwsbrieven nog beter afstemmen op de wensen van de abonnees. En daar gaat het om.

Voor restaurantorganisatie Jeunes Restaurateurs Nederland mogen we sinds begin dit jaar de maandelijkse nieuwsbrief verzorgen. Dat houdt in dat we de leden vragen om berichten aan te leveren, dat we die aangeleverde informatie omzetten tot berichten en vervolgens de nieuwsbrief bouwen en versturen.

Ontzorgen
We ontzorgen JRE en geven de leden extra exposure. Vervolgens plaatsen we de nieuwsberichten op de Facebook-pagina van de restaurantvereniging, zodat er ook via social aandacht is voor een arrangement, een speciaal menu of een andere leuke activiteit bij een van de JRE-restaurants. Het aantal likes op de Facebookpagina is hiermee in amper vier maanden meer dan verdubbeld.

Het toont aan dat aandacht werkt. Aandacht voor e-mailmarketing en sociale media werpt vruchten af. Maar het is ook een kwestie van lange adem hebben. Als je start, begin je op nul. Nul content, nul likes, nul volgers. Nul. Het is dan ook een kwestie van gewoon doen. Er tijd voor reserveren en aan de slag, want succesvol zijn met e-mailmarketing en sociale media is hard werken. Passie, motivatie en discipline brengen je verder.

Contentproductie
Terug naar het onderwerp: ontzorgen. Ontzorgen betekent voor ons ook dat we leuke evenementen van JRE in beeld brengen. We schrijven, fotograferen en filmen, en die drie-eenheid is een sterk wapen in de hedendaagse online contentproductie. Zo hebben we onder andere recent een jamsessie in beeld gebracht.

Een jamsessie is een ontspannen bijeenkomst waarbij koks aan de slag gaan met producten die ze voorgeschoteld krijgen. Het komt aan op creativiteit en samenwerken om zo een leuk gerechtje te maken. Niet in competitievorm, maar gewoon gezellig ontspannen met een glas in de hand de ‘gejamde’ gerechtjes proeven.

Wil jij ook meer weten over het laten schrijven en versturen van nieuwsbrieven of het laten beheren van social media? Neem dan gerust contact met ons op.