6 december 2019 Richard Kok

Vier tips voor een succesvolle conversie

Photo by John Schnobrich on Unsplash

Lange teksten, korte teksten. Ze roepen allemaal om opgevolgd te worden. Oftewel: conversie. Je wilt immers iets bereiken met je tekst. Daarvoor is de call-to-action, een succesvol middel om te converteren. Mits goed ingezet.

De call-to-action is een oproep tot een actie. Je neemt de lezer mee naar een volgende pagina, wijst hem of haar op een leuke actie. Of nog beter: je verleidt de lezers om een bestelpagina te bezoeken. Dit kan met lange blogteksten, treffende nieuwsbriefberichten en korte postings op sociale media. De call-to-action zet aan tot actie.

Maar hoe zet je een call-to-action zo treffend mogelijk in en wat is goed en wat niet? We geven een paar tips om jouw conversie nog beter te maken. 

1. Kies juiste woord(en)
Schrijven in gebiedende wijs zet aan tot actie. Zinnen als ‘reserveer nu een tafel’, ‘bekijk de video over onze nieuwe hotelkamer’ of ‘lees ons nieuwe menu’ geven de lezer een opdracht. Voorkom trouwens de woorden ‘klik hier’. Dat doet iedereen en kan met een beetje creativiteit worden voorkomen.

2. Zorg voor urgentie
Door in de call-to-action een tijdsaanduiding te verwerken, zorg je voor extra urgentie. Denk aan termen als nu, direct en meteen. ‘Reserveer nu’, ‘boek direct’ of ‘bel meteen’. Zeker als je erbij meldt dat het aantal tafels of kamers beperkt is, neemt de urgentie verder toe. 

3. Op de juiste plek
Negen van de tien keer staat een call-to-action aan het eind van de tekst. Logisch ook, want je hebt een verhaal verteld en wilt dat de lezer dan actie onderneemt. Maar soms is het zinvoller om in de tekst een ‘oproep tot actie’ te creëren. Bijvoorbeeld wanneer je meldt dat je een nieuw menu hebt. Dan moet er een mogelijkheid zijn om direct te reserveren. Of wanneer je een nieuw wellnessarrangement hebt samengesteld. De lezer moet dan direct een hotelkamer met arrangement kunnen boeken.

4. Geef iets weg
We zijn gek op gratis en vallen nog altijd voor aanbiedingen, koopjes en weggevertjes. Natuurlijk hoef je niet zomaar een menu of overnachting weg te geven, maar je kunt wel een oproep plaatsen dat je een menu verloot onder aanmelders, of dat je bij het nog deze maand reserveren van een kamer een glas bubbels als welkomstdrankje krijgt. Zeker nu dynamische pricing als gevolg van het succes in de luchtvaartwereld steeds vanzelfsprekender wordt, kan het goed zijn om bij een lage verwachte bezetting tot actie over te gaan. Een gerichte call-to-action helpt je hierbij.

Wil je meer weten over call-to-actions of actieve teksten die lezers sneller aanzetten tot het plaatsen van een reservering? Vraag dan een vrijblijvend telefoongesprek aan met onze taalprofessional Rik. Hij staat je graag te woord en garandeert minimaal één direct toepasbare tip voor jouw bedrijf. Mail naar rik@rrmediaenadvies.nl.

, ,