23 oktober 2020 Rik Leonards

Communiceren in crisistijd: juist nu!

Photo by Jason Rosewell on Unsplash

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Nu de wereld voor jou als ondernemer op de kop staat en je moet improviseren, is het extra belangrijk om jouw gasten, fans en volgers mee te nemen in wat je nu doet. Afhaalmenu’s aanbieden bijvoorbeeld.

Voor de tweede keer dit jaar zit de horeca op slot. Een snoeiharde klap voor de kop van de hardwerkende horecaondernemer, temeer omdat perspectief lijkt uit te blijven.

Afhalen en bezorgen
Het is mooi om te zien dat veel ondernemers niet bij de pakken neer gaan zitten, maar de schouders er weer vol onder zetten. Met afhaal- en bezorgmenu’s proberen ze hun gasten te blijven verwennen. Weliswaar niet in hun eigen vertrouwde restaurant, maar in de privéomgeving.

Verhaal vertellen
Het opstarten van een afhaal- en/of bezorglijn brengt de nodige organisatie met zich mee. Gerechten bedenken, verpakking inkopen, collega’s inroosteren, marketing. Noem maar op.

Als het op communicatie aankomt, ligt hier een gouden kans. Want wie nu zijn verhaal vertelt, kan op extra sympathie rekenen. Nederland leeft massaal mee met de horeca en de steun is groot.

Tip
Gebruik jouw mobiele telefoon om snel en effectief te communiceren. Ook als je het druk hebt met afhaal- en bezorgmenu’s, is het maken van een foto of het plaatsen van een bericht op sociale media mogelijk.

Video
Denk daarbij vooral aan video. Een ingesproken boodschap komt aan. Juist nu willen jouw potentiële gasten jouw gezicht zien. Juist nu wil je in gesprek blijven en kun je sympathie winnen.

Gunfactor
Met sympathie koopt je nu geen omzet. Met afhaal- en bezorgmenu’s haal je niet je normale horecaomzet. Maar als deze ellende straks voorbij is en de deuren van horecazaken weer open mogen, staan gasten voor jouw deur. Omdat ze jouw verhaal hebben kunnen volgen in crisistijd en omdat ze je het extra gunnen.

Wederkerigheid
Om deze wederkerigheid op te bouwen en straks te kunnen verzilveren, is op dit moment communicatie nodig. Neem de consument mee in jouw verhaal over afhaalmenu’s, drive thru-activiteiten of wijnpakketten.

Vergeet even die gelikte marketinguitingen en kies voor snelle to-the-point-posts. Want in crisistijd mag je buiten de gebaande paden stappen.

Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn… social media floreren. Je moet meedoen, maar hoe? Door ons in te schakelen. We helpen je online zichtbaar te zijn en jij bepaalt de manier waarop. Zorgen wij voor een contentkalender en publiceer jij zelf of laat je ook het maken van berichten aan ons over? Wij hebben een oplossing voor iedere wens. Het eerste gesprek is altijd gratis. Stuur een e-mail naar rik@rrmediaenadvies.nl.

, , , ,