2 oktober 2020 Rik Leonards

De pers belt over jouw persbericht. En nu?

Photo by Hannah Wei on Unsplash

Je hebt vol enthousiasme een persbericht gemaakt en verstuurd, en ineens gaat de telefoon. Een journalist aan de lijn. Hij of zij wil meer weten over het onderwerp. Dat is schrikken! Of juist niet? Met deze tips zorg jij ervoor dat je goed voorbereid bent.

Als een journalist belt, dan zit hij of zij in zijn of haar verhaal en wil hij of zij het liefst direct antwoorden op concrete vragen. De deadline wacht immers. Maar laat je niet op de kast jagen en kies voor je eigen, zorgvuldig gekozen woorden en koers.

Antwoorden
Laat de vraag van de journalist op je inwerken en besluit of je direct antwoord of dat je vraagt om terug te mogen bellen om te antwoorden.

Voorwaarde is wel dat je de vraag goed noteert en snel terugbelt. Beloof je over 10 minuten terug te bellen, doe dat dan ook. De journalist zit immers op antwoord te wachten en kan niet uren wachten tot je terugbelt.

Mailen
Een andere mogelijkheid is om een reactie te mailen. Dit biedt de mogelijkheid om je woorden nog zorgvuldiger te kunnen wegen.

De journalist zal dit niet altijd als prettig ervaren, omdat hij niet direct een vervolgvraag kan stellen op je antwoord of omdat het antwoord mogelijk wegdrijft van de hoofdvraag en hij dus niet kan onderbreken.

Feiten checken
Welke koers je ook kiest, het kan altijd verrassend en daarmee mogelijk vervelend zijn wanneer je woorden in jouw ogen verkeerd gekozen zijn door de journalist. Vraag daarom gerust of je het artikel vooraf in mag zien.

De journalist zal doorgaans dit verzoek honoreren op voorwaarde dat je snel reageert en dat je het artikel controleert op feitelijke onjuistheden. Stijl en toon van het artikel blijft van de journalist. Feiten die niet kloppen, mag je aanpassen.

Relatie
Stuur na publicatie van het artikel de journalist gerust nog een korte e-mail waarin je hem bedankt voor het artikel en de manier hoe dit tot stand is gekomen. Dit bevordert de persrelatie.

Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een persbericht én het bereiken van de juiste media. Voor 69 euro zorgt R & R media en advies voor een kant-en-klaar persbericht, dat ook nog eens in de mailbox verschijnt bij de voor jou of jouw onderneming relevante partijen. Meer weten? Stuur een e-mail naar Rik Leonards.

, , , , ,