18 september 2020 Rik Leonards

De vijf W’s en de H voor het ideale persbericht

Photo by J. Kelly Brito on Unsplash

Het is de ‘gouden regel’ voor ieder goed persbericht: gebruik de vijf W’s en de H. Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Als je deze allemaal opneemt in je tekst, dan is jouw bericht voorzien van alle feiten. Precies zoals de ontvanger het graag wil.

Niet iedereen is het met ons eens, maar wij vinden het persbericht nog steeds een uitstekend middel om onder de aandacht te komen van voor jou belangrijke media, en dus jouw (potentiële) doelgroep.

Journalisten ontvangen nog steeds veel persberichten en die zijn niet allemaal even geslaagd. Hoe vollediger jouw informatie, hoe groter de kans op publicatie. Zorg er daarom voor dat je gebruikmaakt van de 5 W’s en de H.

Wie
Die wie ben jij. Omdat je een wedstrijd hebt gewonnen, een titel hebt behaald of met iets nieuws of bijzonders gaat beginnen. Maar het kan ook jouw bedrijf zijn. Vanwege een verbouwing bijvoorbeeld, of omdat je een nieuwe zaak opent. En misschien gaat het wel over een van je medewerkers. Hij of zij is bij jou in dienst gekomen, of heeft jouw onderneming ergens met succes vertegenwoordigd.

Wat
Wat is de aanleiding voor het persbericht dat jij gaat versturen? Je hebt een nieuwe zaak geopend of een prestigieuze prijs gewonnen. Je organiseert een evenement en wilt je gasten daarover informeren. Je hebt een mooie (lokale) samenwerking of een fantastisch product in je assortiment opgenomen.

Waar
Waar is jouw bedrijf gevestigd? Waar vond de wedstrijd plaats die je hebt gewonnen? Waar is de locatie van het evenement dat je organiseert? Waar is de leverancier of producten gevestigd, waarmee je een bijzondere samenwerking bent aangegaan.

Wanneer
Wanneer vindt de wat plaats? Onder wat valt ‘de aanleiding voor jouw persbericht’ en daaraan is een datum gekoppeld. Dat kan dus de dag zijn waarop de wedstrijd plaatsvond die je hebt gewonnen. Of het moment waarop jij jouw zaak opent of heropent.

Waarom
Het is niet alleen belangrijk dat je een wedstrijd hebt gewonnen en waar die plaatsvond, maar ook waarom je hebt deelgenomen en waarom je tot winnaar bent gekozen. Kies je voor uitbreiding van je team, vertelt dan waarom je dit besluit hebt genomen. Heb je een restyling doorgevoerd, leg dan uit waarom dit nodig was.

Hoe
Tot slot die ene H. Die staat voor hoe. Hoe vier jij de opening of restyling van jouw onderneming? Komt er een speciale actie en/of ben je langer geopend?

Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een persbericht én het bereiken van de juiste media. Voor slechts 69 euro zorgt R & R media en advies voor een kant-en-klaar persbericht, dat ook nog eens in de mailbox verschijnt bij de voor jou of jouw onderneming relevante partijen. Meer weten? Stuur een e-mail naar Rik Leonards.

, , , , ,