28 oktober 2019 Rik Leonards

De zakelijke vlog zorgt voor betrokkenheid en vertrouwen

Photo by Anastase Maragos on Unsplash

Over de populariteit van video hoeven we het hier niet meer met je te hebben. Maar binnen dat segment is de vlog bezig aan een stevige opmars. Een op de drie Nederlanders ouder dan 18 jaar kijkt één keer per maand een vlog. Een middel dat ook zakelijk zeer goed is in te zetten.

Met een zakelijke vlog – een blog in videovorm – presenteer jij jouw bedrijf door middel van een persoonlijke video. Een vlog is oprecht, authentiek en menselijk. Drie criteria die zorgen voor een grotere betrokkenheid én vertrouwen bij jouw doelgroep.

YouTube
De populariteit van video is enorm, kijk maar eens naar deze feitjes en cijfers:
– YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine.
– 64 procent van de consumenten gaat eerder over tot de aanschaf van een product na het zien van een video over dat product.
– Video’s worden op sociale media liefst 1200 keer (!!!) vaker gedeeld dan een bericht dat bestaat uit een afbeelding en tekst.

Waarom een vlog?
Met een vlog kun jij jezelf, je bedrijf, je dienst of je product onderscheidend maken in het grote aanbod aan video’s.
– Een op de drie Nederlanders ouder dan 18 jaar kijkt één keer per maand en vlog.
– Vlogs worden bekeken voor ontspanning en vermaak (60 procent), om ervan te leren (25 procent) en om inspiratie op te doen (22 procent).

Persoonlijk
Misschien wel het allerbelangrijkste: een vlog is persoonlijk, omdat jij als vlogger de hoofdrol speelt. Veel commerciële video’s zijn erg gelikt, een vlog is rauw. De kijker kan zich met jou associëren en ervaart wat jij doet. Dat zorgt voor een grotere betrokkenheid en meer vertrouwen.

Tips
Een vlog is toch iets voor mensen die actief zijn in de werelden van beauty, travel en fashion? Absoluut niet! De vlog is ook zeer geschikt voor jouw bedrijf. En ja, het is even wennen, maar daarna gaat het vanzelf.

Inhoud
Beschouw de vlog als de opvolger van de blog. Met dat verschil dat je jouw kennis nu niet opschrijft, maar vertelt voor een draaiende camera. De kennis heb je al en ga je nu alleen op een andere manier delen.

Laat met je vlog jouw bedrijf, product of dienst op een andere manier zien. Door de kijkers mee te nemen achter de schermen; verslag te doen van een door jou georganiseerd evenement of een verbouwing; of je bedrijf, product of dienst op een onderscheidende manier te presenteren.

Kijk in de camera
Kijk in de camera. Veel camera’s hebben een schermpje, waarop je kunt zien wat je filmt. Hartstikke handig, maar niet als je zelf voor de camera staat. Als je eenmaal het juiste beeld hebt, kijk dan recht in de camera (en niet naar het scherm). Op die manier heb je ook echt (oog)contact met de kijker. Het is jammer als die naar jou kijkt, terwijl jij je ogen hebt gericht op het scherm naast de lens.

Gewoon doen
Misschien wel de belangrijkste tip: ga vandaag nog van start en doe het gewoon. Dat het lastig en wennen is, weten we. Dat het daardoor niet direct vlekkeloos gaat, is ons ook bekend. Maar erg is dat niet. De kijker van jouw vlog heeft meer interesse voor jou en de inhoud, dan voor het al dan niet perfect zijn van (montage van) de video.

Vergeet de kracht van herhaling niet! Om fans (kijkers) en bereik te realiseren, is het belangrijk dat je op structurele basis vlogs publiceert. Jij kent immers ook als geen ander die kracht van herhaling!

Hulp nodig?
Zie je het zelf zitten om te starten met het maken van vlogs of heb je binnen jouw organisatie iemand die die wil oppakken, maar vind je het lastig om te starten? Aarzel niet en schakel onze hulp in. We komen naar je toe, vertellen je wat je wilt en moet weten en helpen je desgewenst met het maken van je eerste vlog.

Vlog uitbesteden
Wil je aan de slag met vloggen, maar zie je het niet zitten om zelf voor de camera te gaan staan? Ook dan kunnen wij je helpen. Voor een vanaf-prijs van 295 euro exclusief btw leveren wij je al een kant-en-klare vlog, waarbij we vanzelfsprekend rekening houden met jouw wensen.

Benieuwd naar voorbeelden? Bekijk de video’s die in deze blog zijn verwerkt om een indruk te krijgen. Meer weten? Neem contact op met Rik Leonards. Stuur een e-mail naar rik@rrmediaenadvies.nl.

,