17 januari 2020 Richard Kok

Ga eropuit, verbreed je kennis en tank inspiratie

Stagelopen bij een ander restaurant. Reizen naar Azië of Zuid-Amerika om inspiratie op te doen. Nieuwe werelden ontdekken, verbreedt je horizon en geeft je kennis. Dat gold het afgelopen half jaar ook voor mij.

Niet dat ik vast zat, zeker niet. Maar soms is het goed om eropuit te gaan. Om wat meer afstand te nemen van jouw vaste patronen en systemen, en nieuwe markten en mensen te ontmoeten. 

Mijn agenda liet het eigenlijk niet toe, maar soms moet je het maar gewoon laten gebeuren. Vanwege een zwangerschapsverlof was een uitgeverij op zoek naar een tijdelijke vervanger, een freelance journalist met kennis van tekst, fotografie en video’s. Mede ook omdat er veel oud-collega’s van pakweg een jaar of tien geleden actief waren, hapte ik toe.

Nieuwe markten, nieuwe inzichten
Je gaat een soort nieuwe wereld in, die toch ook weer vertrouwd aanvoelt. Het maken van content is niet het punt. Het gaat veel meer over de nieuwe omgeving en de nieuwe markten. Dat levert nieuwe inzichten en ervaringen op.

Zo stond ik enkele dagen na mijn start al met een cv-monteur over warmtepompen te praten. Voor iemand die veel in de culinaire wereld vertoeft, een nogal bijzondere ervaring. Of met een bouwhelm op en schoenen met stalen neuzen aan metershoog op een bouwplaats staan, om te zien hoe kanaalplaatvloeren met een enorme kraan worden geplaatst. Het was voor even mijn tijdelijke wereld.

Het geeft energie om nieuwe markten te verkennen. Het verbreedt niet alleen je kennis, maar ook je netwerk. En dat kan nooit kwaad. Wat een interim-freelanceklus ook oplevert, is dat je jouw eigen kennis kunt toetsen. Vanuit jouw eigen kantoor bouw je jarenlang jouw eigen kenniswereld op en die kenniswereld kun je nu toetsen.

Natuurlijk kan ik met Rik diep discussiëren over content maken en alles wat daarbij komt kijken en levert dit altijd inspirerende ideeën en oplossingen op. Maar even reflecteren met bijvoorbeeld Margriet, Koen of Pim over het opzetten van een contentstrategie, het maken van whitepapers of het scripten van video-animaties levert weer heel andere, waardevolle kennis op.

Kenniswerkers
Ik luister graag. Altijd al gedaan. Zeker naar vakmensen. En heb drieënhalve maand lang drie dagen per week heel wat geluisterd naar contentjournalisten, hoofdredacteuren, salesmanagers en marketingexperts. Stuk voor stuk kenniswerkers met passie voor het maken van goede content.

Het was dan ook een boeiende reis, die half december ten einde kwam en die ik voor geen goud had willen missen. Naast al mijn eigen ervaringen begrijp ik nu die chefs ook veel beter die naast hun 60-urige werkweek nog even het vliegtuig instappen om streetfood te eten in broeierig Bangkok, om eendenmosselen te proeven op de Spaanse vismarkt van Cabo Corrubedo, of om coquilles te duiken op een van de Faeröer Eilanden.

Iets nieuws doen, verrijkt je arbeidsleven. Dat heb ik zelf aan den lijve mogen ondervinden. Of beter gezegd: dat heb ik zelf mogen meemaken. Eisma Content Marketing, bedankt!