31 juli 2020 Rik Leonards

Vijf tips voor het plannen van je social media-berichten

Photo by Merakist on Unsplash

Als ondernemer ben je hartstikke druk met het runnen van je bedrijf. En dan hoor je om je heen dat je zichtbaar moet zijn op de verschillende social media-kanalen. Lastig en dat begrijpen wij heel goed. Met deze tips breng je structuur aan.

Geen tijd is geen prioriteit
Staat het publiceren van berichten op social media niet (hoog) op je to do-lijst, dan heeft het geen prioriteit. Geen tijd is vaak het gebruikte excuus, maar dat gaat helaas niet op. Als het hoog had gestaan op je dagelijkse lijst, dan had je er ook de tijd voor gehad of gemaakt. Maak er dus tijd voor.

Werk met een contentkalender
Maak maandelijks of wekelijks een kalender en zet daarop de onderwerpen die je op sociale media wilt behandelen. Zorg er vervolgens ook voor dat de berichten op de bewuste dag ook worden gepubliceerd.

Plan je berichten (automatisch) in
Wil je niet iedere dag of meerdere dagen van de week druk zijn met social media? Dat hoeft ook niet. Het is niet zo ingewikkeld om je berichten op één moment te plannen voor de hele week. Daarvoor zijn diverse tools beschikbaar. Denk aan Coosto, Hootsuite, Buffer en Later (enkel Instagram).

Houd bij deze manier van werken wel rekening met de actuele weersomstandigheden. Het is vervelend als het bericht over jouw prachtige terras online komt als de regen met bakken uit de lucht valt.

Maak iemand verantwoordelijk
Heb je zelf geen ambities als het gaat om social media, maak dan een medewerker verantwoordelijk. Geef hem of haar de ruimte, uiteraard binnen gestelde kaders, maar spreek hem of haar ook aan op de gemaakte afspraken. Gaat het niet volgens het schema van de contentkalender, heb het daar dan met elkaar over. Toon belangstelling en geef ook complimentjes.

Neem de tijd voor ideeën
Je kent ongetwijfeld het verhaal van de blocnote op je nachtkast dat je gebruikt als je ‘s nachts een goed idee te binnen schiet. Ga ook zo te werk met je berichten voor social media. Schiet je iets leuks of interessants te binnen, schrijf het dan op. Op het moment dat je gaat inplannen, ontdek je vanzelf of je idee (nog) bruikbaar is.

Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn… social media floreren. Je moet meedoen, maar hoe? Door ons in te schakelen. We helpen je online zichtbaar te zijn en jij bepaalt de manier waarop. Zorgen wij voor een contentkalender en publiceer jij zelf of laat je ook het maken van berichten aan ons over? Wij hebben een oplossing voor iedere wens. Het eerste gesprek is altijd gratis. Stuur een e-mail naar rik@rrmediaenadvies.nl.

, , ,