25 november 2019 Rik Leonards

Zeven tips voor marketingsucces in het nieuwe jaar

Heb jij voor jezelf al helder welke marketingdoelen je in 2020 wilt realiseren? En weet jij al welke middelen je daarvoor gaat inzetten? Als ondernemer ben je druk, en zeker in de maand december. Met deze tips kun jij ervoor zorgen dat je goed voorbereid aan het nieuwe jaar begint.

Begin op tijd
Geen tijd is geen prioriteit! Iets dat niet (zo) leuk is of geen corebusiness is, wordt vaak niet gedaan met als excuus dat daarvoor de tijd ontbreekt. Geen tijd is echter een goedmaker voor jezelf, de ware reden is geen prioriteit. Plan dus tijd in om je plannen voor het nieuwe jaar op papier te zetten. Wat zijn je ambities en welke doelstellingen heb je, en welke kanalen wil je daarvoor gebruiken.

Kies de juiste kanalen
Vooral dankzij sociale media zijn de mogelijkheden eindeloos. Zet die kanalen in die door jouw doelgroep worden gebruikt. Zorg voor een actuele en goede website en lees deze blog over de voordelen van een nieuwsbrief.

Maak een planning
Als jij je plannen op papier hebt gezet en je weet welke kanalen je daarvoor wilt gebruiken, maak dan een planning. Gebruik een contentkalender (via deze link kun je er gratis één downloaden). Hierop kun je per dag opschrijven wat je gaat publiceren en via welk kanaal. Dit biedt jou houvast. Let op: een contentkalender publiceert niet automatisch, dat moet je (dus) zelf doen.

Bewaak de planning
Het maken van een planning is de belangrijke eerste stap. Deze planning ook uitvoeren is de daaropvolgende stap, en die gebeurt niet automatisch. Wees scherp op dat wat op de contentkalender staat en zorg dat dit ook wordt gepubliceerd. Dat kan ook door één keer in de week een vast moment te kiezen en alle content te plannen voor de rest van de week.

Schenk aandacht aan beeld
Zorg voor krachtige beelden. Om je tekst te ondersteunen of om als foto voor zichzelf te spreken. Maak eens per week een rondje door je eigen zaak en maak foto’s van de leuke of bijzondere dingen die je tegenkomt. Dat kan prima met de telefoon. Kies voor details in plaats van overzichtsfoto’s, want die doen veel smakelijker aan.

Monitor de reacties
Cruciaal op sociale media: niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Dus krijg je een reactie op een posting, zorg dan dat je daarop reageert. Ook als de inhoud negatief is. Doe je dat niet, dan gaat het bericht een eigen leven leiden en ben jij de controle kwijt. Ga niet in discussie. Heb je een keer gereageerd en het is niet naar tevredenheid, laat dan weten dat je graag rechtstreeks contact hebt om een en ander te bespreken. Heb je het opgelost, laat dat dan weten middels een openbare reactie. Of nog beter: vraag de persoon in kwestie om dit te doen.

Zoek contact met de (lokale) media
Als ondernemer ben je 24/7 bezig met je bedrijf en daardoor vergeet je soms wel eens hoe mooi of bijzonder het is wat jij doet. Door op frequente basis een persbericht te versturen, weten de (lokale) journalisten en zijn of haar lezers ook dat jij met passie en ambitie bezig bent met je vak. Weet je niet zo goed waarover dit persbericht moet gaan? Vraag dan eens aan familie, vrienden of bekenden wat jouw zaak bijzonder maakt en waarom ze graag bij jou komen. Zeker weten dat dit inspiratie biedt. Een persbericht door ons laten versturen? Klik dan op deze link.

Succes! Meer weten of hulp nodig? Neem dan contact op met R & R media en advies. Het eerste adviesgesprek is altijd gratis en inclusief minimaal één bruikbare tip. Stuur een e-mail naar rik@rrmediaenadvies.nl.

, , ,