26 februari 2020 Richard Kok

Zo speel je in op extra toeristen uit het buitenland

Afbeelding van phybawi via Pixabay

Het toerisme naar Nederland groeit de komende jaren naar recordhoogte. Dat biedt kansen voor restaurants en hotels. Waar liggen die kansen precies en hoe verzilver je ze? We doen navraag bij het NBTC.

Bestemmingsmanagement. Dat lijkt het toverwoord voor de bezoekeconomie de komende jaren. Met de toename van extra toeristen naar Nederland en overvolle bestemmingen als gevolg, is de roep om spreiding groter dan ook. We willen immers af van overvolle straten met toeristen in Amsterdam of botsende punters op de wateren van Giethoorn.

Met die noodzakelijke toeristenspreiding nemen de kansen toe voor tal van regio’s in ons land. Bestemmingen als Salland, de Hanzesteden, de Biesbosch en De Maasduinen liggen ineens binnen het bereik van de reisgrage Amerikanen, Japanners en Zwitsers. Maar vergeet de landen om ons heen niet.

Duitsland
Want de meeste toeristen naar ons land komen nog steeds uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Met name Duitsland is qua bezoekersaantallen en qua omzetmaker met afstand onze belangrijkste doelgroep.

Het Nederland Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) is de partij voor actuele data en inzichten, voor het aantrekken van waardevolle bezoekers en voor het faciliteren van regio’s en steden om zich optimaal te ontwikkelen voor de toeristische gast van de toekomst.

Perspectief Bestemming Nederland 2030
Zo blijkt uit recente cijfers dat de zes belangrijkste markten (Duitsland, België, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Verenigde Staten en China) gezamenlijk goed zijn voor ruim 14 miljoen gasten per jaar. Die weer goed zijn voor 40 miljoen overnachtingen, oftewel 70 procent van het totale aantal gasten en 75 procent van alle overnachtingen.

Reden voor NBTC om ‘Perspectief Bestemming Nederland 2030’ op te zetten, een landelijke visie op toerisme in Nederland. De visie is voorzien van een actieagenda met landelijke en regionale initiatieven. Hoogste tijd om een aantal prangende vragen aan het NBTC te stellen wat restaurants en hotels kunnen doen.

Hoe ziet de toerisme-ontwikkeling er tussen 2020 en 2023 in grote lijnen uit?
De toeristische groei zet door. In 2019 telde Nederland 21 miljoen internationale verblijfsbezoekers, 7 procent meer dan het jaar ervoor. Het internationale toerisme in Nederland groeit naar verwachting richting 2030 met 50 procent naar 29 miljoen bezoekers. Het binnenlandse toerisme groeit ook. Richting 2030 kan Nederland naar verwachting bijna 31 miljoen binnenlandse bezoekers verwachten. Voor 2020 zal dit niet anders zijn, mede door evenementen als het Eurovisie Songfestival, de GP Formule 1 en de Invictus Games.

Hoe kunnen hotels en restaurants in pakweg Otterlo, Bolsward en Valkenswaard hiervan profiteren?
Nederland is vooral populair onder Europeanen. Van alle bezoekers die wij hier ontvangen, is 80 procent afkomstig uit Europa. Bijna 70 procent van de Europese bezoekers komt uit de buurlanden en het Verenigd Koninkrijk. Bezoekers uit onze buurlanden komen vaker naar Nederland en staan er om bekend open te staan voor nieuwe bestemmingen en ervaringen. Zo kunnen meer steden en regio’s profiteren van de groei. Dit betekent dat hotels en restaurants in bijvoorbeeld Otterlo, Bolsward en Valkenswaard hier ook van kunnen profiteren. In samenwerking met partijen in de regio. Voor die plekken is het belangrijk om samen te kijken wat voor een plek je wil zijn en voor wie. Op die manier zorg je ervoor dat de juiste bezoekers kiezen voor je bestemming of in dit geval je hotel.

 Wat adviseert het NBTC individuele Nederlandse hotels en restaurants om als eerste te doen als ze een actieve rol willen spelen bij het ontwikkelen van hun omgeving om toeristische bestemming te worden?
Iedere regio heeft een eigen destinatie-marketingorganisatie (DMO). We adviseren hotels en restaurants contact op te nemen met de lokale DMO’s. Samenwerking is enorm belangrijk wanneer je een regio op een eigentijdse en unieke manier op de kaart wilt zetten. Daarnaast adviseren we om contact op te nemen met Koninklijke Horeca Nederland.

 Tot slot. Waar zitten de quick wins voor hotels en restaurants als we naar het grote geheel kijken?
Gastvrijheid is één van de prioriteiten van Perspectief 2030, de nieuwe aanpak op toerisme. Wanneer bezoekers tevreden zijn, draagt dit bij aan positieve reclame voor Nederland. Gastvrijheid is key om een aantrekkelijke plek te zijn. Daarnaast is het bieden van een beleving die aansluit bij het DNA van de regio zeer van belang.

Samenwerken is dus de sleutel tot succes. Het is de sleutel om van jouw regio een bestemming te maken. Maar ook zelfstudie is essentieel. Je zonder voorkennis overhevelen aan een DMO, betekent veelal de knip trekken. Enige kennis van de doelgroepen is voorwaarde om de eerste stap te zetten. Daarom zetten we enkele doelgroepkenmerken voor je op een rij.

 Toeristen uit Duitsland

  • Boeken nog relatief vaak hun vakantie bij een traditioneel reisbureau
  • Raadplegen vaak Hotelkritiken.de en Zoover.de om zich te oriënteren
  • Willen graag communiceren in het Duits
  • Zijn liefhebbers van sauna’s en wandel- en fietstochten
  • Nemen vaak hun hond mee op vakantie
  • Zijn gek op de Franse en Thaise keuken

Toeristen uit België

  • Zijn gek op fietsen en duiken
  • Verblijven graag in drie- of viersterrenhotels
  • Zijn smulpapen en gek op streekproducten, en trekken tijd en geld uit voor lunch en diner
  • Zijn bierpuristen en drinken het juiste bier uit het juiste glas

Inspelen op de kenmerken van de doelgroep is de eerste stap die je vandaag al kunt zetten. Maar een visie en strategie ontwikkelen, is nog veel belangrijker. Daarvoor heb je elkaar nodig, om zo op één lijn te zitten hoe je in pakweg Etten-Leur, Medemblik of Makkinga meer toeristen kunt ontvangen en tevreden stellen. Dus ga in gesprek met jouw buurman om de juiste weg te bewandelen. Leg de rode loper uit, want de toerist is sneller onderweg dan je denkt.