6 januari 2020 Richard Kok

5 Marketingtrends voor chefs en koks

Photo by Drew Beamer on Unsplash

Als talentvolle chef heb je al vrij goed in de gaten wat er dit jaar aan foodtrends op je af gaat komen. Maar ben je ook op de hoogte van de marketingtrends voor 2020? We zetten ze voor je op een rij.

Het eerste jaar in het nieuwe decennium belooft een spannend jaar te worden. Technologische ontwikkelingen blijven hard gaan en er worden steeds meer eisen gesteld aan data. Zowel voor de eindgebruiker als voor de overheid.

We willen alle informatie tot onze beschikking hebben. En wel nu. Informatie van gasten (waar zitten mijn potentiële restaurantbezoekers?) en van leveranciers (wie levert het snelst de beste producten?). En dan is er nog de vraag wat je wilt communiceren. Welke content, op welk moment en via welke kanalen? En hoe ga je deze contentdistributie monitoren? Het marketingspel is er door internet niet gemakkelijker op geworden. Wel boeiender en kansrijker!

  1.     Videomarketing
    Van tekst naar stilstaand beeld, naar bewegend beeld. Dat is in een notendop de route die is afgelegd de afgelopen 20 jaar. Video’s scoren steeds beter in timelines en zoekmachines. Voor 2020 verwachten we een verdere differentiatie qua videocontent. Dus niet langer alleen korte informatieve video’s, maar veel meer verscheidenheid in de vorm van documentaires, trailers en series.
  1.     Nieuwsbrief
    Om het een revival te noemen, gaat te ver. Maar de nieuwsbrief blijft onverminderd hot. In tijden van snelle duimpjes en smileys is de nieuwsbrief een baken van stabiliteit. Steeds meer bedrijven beseffen dat ze minder afhankelijk willen zijn van de grillen van de Zuckerbergjes van deze internetwereld. Als Facebook of Google aan de algoritme-boom schudt, is jouw content ineens minder goed zichtbaar. En dat is irritant, reuze irritant. Daarom willen we steeds vaker de baas in eigen internethuis zijn, en dus kiezen we vaker voor de nieuwsbrief. Want één verworven e-mailadres van een volger, fan of klant, is veel meer waard dan 100 vluchtige likes in jouw timeline.
  1.     Personaliseer
    Oké, prima, een nieuwsbrief. Maar dan wel een goede graag. Eentje die relevant is en de ontvanger doet opveren. Want vergeet niet dat het nog altijd dringen is in de mailbox en dat om extra aandacht wordt gevochten. Dus je moet raak, treffend, direct, relevant, goed, beklijvend en inspirerend zijn. Begin eens met personaliseren. Een gewoon e-mailtje begin je ook met een aanhef zoals ‘Beste Chantal,’ of ‘Hoi Arie,’. Doe dat ook in jouw nieuwsbrief. De techniek is er klaar voor om te personaliseren, alleen zien we nog heel vaak dat veel nieuwsbrieven van horecabedrijven een ‘bulk-uitstraling’ hebben. Daar liggen kansen!
  1.     Social boodschappen apps
    We willen antwoord op onze vraag, en wel nu. Daar spelen handige messengers apps van de grote kanalen als Facebook en Instagram slim op in. Steeds vaker worden deze apps gebruikt om rechtstreeks te communiceren. We zien het zelf ook. Regelmatig ontvangen we berichten via ‘Postvak IN’ op onze Facebookpagina, of via ‘Chatberichten’ op Instagram. Dat willen potentiële restaurantbezoekers ook. Zeker in tijden van steeds meer vragen over allergieën en uitzonderingen, neemt de vraag naar directe communicatie toe. En de telefoon pakken is er bij de jeugd niet meer bij, getuige mijn eigen kinderen (generatie z).
  1.     Juiste moment
    Naast een milieuprobleem (veroorzaakt door de mens) hebben we ook een aandachtsprobleem (veroorzaakt door de mens). Het internet puilt uit van foto’s, teksten en video’s, en elke minuut wordt er een ontelbaar aantal bits en bytes geproduceerd. Je kunt je contentpijl maar één keer afschieten, dus moet je het juiste moment kiezen. Zit jouw doelgroep ’s avonds tussen 19.00 en 19.45 uur veel op Instagram, post dan het bericht. Of juist niet. Want dan zijn er al veel concurrenten die ook op dat moment posten. Het juiste moment van publiceren in timelines neemt verder toe en dat zorgt voor onderzoekswerk. Verdiep je in jouw doelgroep, kijk goed hoe jouw content scoort en kiest op basis van een goede analyse het juiste moment voor de volgende posting. Analyseren, ritme, timing. Wat dat betreft is het plaatsen van content net het serveren van een meergangenmenu. Wanneer serveer je de volgende gang? Analyseren, ritme en timing zijn daarbij de sleutelwoorden.

Natuurlijk brengt 2020 ons weer tal van nieuwe apps, sites en kanalen. Maar dat heb je niet in de hand. Wat het belangrijkste is dat je vanuit een eigen strategie een eigen koers bepaalt, zonder ontwikkelingen uit het oog te verliezen. Jouw contentstrategie moet dan ook deels flexibel zijn, zodat je kunt inspelen op snelle veranderingen. Maar het moet vooral degelijk, doordacht en uitvoerbaar zijn.

Wil je meer weten over contentstrategie, contentcreatie, contentdistributie of contentanalyse? Neem dan gerust contact op met R & R media en advies. Wij weten wat er speelt in de branche en kunnen je helpen bij jouw plannen. 

,