25 september 2020 Rik Leonards

Elf tips voor het schrijven van een goed persbericht

Photo by Trent Erwin on Unsplash

Het persbericht is nog steeds een prima manier om in de publiciteit te komen. Maar dan is het wel belangrijk dat een en ander goed in elkaar steekt, de juiste informatie bevat en vrij van fouten is. Met deze tips zorg jij ervoor dat jouw nieuws opvalt in de volle mailbox van de journalist.

Kies de juiste onderwerpregel
Chronologisch gezien had deze tip onderaan moeten staan, omdat je jouw persbericht pas mailt als het klaar is. Maar om op te vallen in de volle mailbox van de journalist, moet je direct zijn of haar aandacht trekken. Vat de inhoud van je persbericht op een nieuwsgierig makende manier samen. Schrijf in ieder geval nooit… ‘Persbericht: …’ of een verbastering daarvan. Dat het een persbericht is, ontdekt de ontvanger vanzelf als hij of zij verder leest.

Voorkom onnodige schrijffouten
Niets zo vervelend als een persbericht vol met schrijffouten. Niet alleen irritant, het ondermijnt ook jouw professionaliteit. Twijfel je over de grammatica, laat iemand anders er dan naar kijken. Ook handig omdat twee paar ogen gewoon meer zien.

Tekst moet zonder kop te begrijpen zijn
De kop is een samenvatting van de tekst die in het persbericht staat. Zet daar dus geen nieuwe informatie in. Feitelijk is het intro de (lange) samenvatting en is de kop daar weer een samenvatting van.

Schrijf in de tegenwoordige tijd
Gebruik van tegenwoordige tijd maakt je verhaal actief en prettiger leesbaar. Vind je dit op bepaalde momenten lastig, voeg er dan een voltooid deelwoord aan toe. Bijvoorbeeld ‘heeft plaatsgevonden’. Kies ook voor tegenwoordige tijd als iets in de toekomst plaatsvindt. Of iets ‘zal gebeuren’ of ‘gebeurt’ maakt geen verschil, maar het laatste leest lekkerder.

Begin met het nieuws
Het persbericht is geen boek en ook geen verhaal. Een spannende opbouw naar een climax is dus niet nodig. Begin met het nieuws en schrijf je intro op basis van de 5 W’s en de H: wie, wat, waar, wanneer en waarom, en hoe. De ontvanger weet zo direct waarover het gaat, en dat is belangrijk.

Werk met korte alinea’s en tussenkoppen
Houd het overzichtelijk, werk met tussenkoppen en korte alinea’s. Op die manier heeft de ontvanger de gelegenheid het persbericht op een goede manier scannend te lezen. Dat doet de journalist, omdat hij of zij iedere dag veel informatie tot zich moet nemen en veel persberichten ontvangt. Hoe beter jij een en ander hebt georganiseerd, hoe groter de kans op succes. Gebruik geen cryptische tussenkoppen, maar kies voor woorden die de tekst eronder samenvatten.

Voorkom herhaling van woorden
Let er maar eens op: als je heel vaak hetzelfde woord leest, dan irriteert dat. Heb je een restaurant? Gebruik dat woord dan niet steeds, maar ga op zoek naar synoniemen. Schrijf ook eens eetgelegenheid, horecabedrijf of onderneming. Dit bevordert de leesbaarheid en vergroot de kans op publicatie.

Schrijven is schrappen
Enthousiasme is een goede drijfveer, maar kan er ook toe leiden dat je te veel opschrijft. Het is de kunst om die woorden weg te laten die niet nodig zijn om de boodschap van je verhaal helder over te brengen. Denk dus goed na over wat je absoluut wel wilt vertellen en wat je eventueel kunt toevoegen als je nog ruimte hebt. De richtlijn is maximaal één A4’tje.

Vermijd reclametaal
De beste, de mooiste, uniek in zijn soort… niet gebruiken in jouw persbericht. De ontvanger wil feitelijke informatie en beslist op basis daarvan of hij of zij er iets mee gaat doen. Of jij de leukste of mooiste bent, dan bepaalt de journalist zelf wel.

Eindig met informatie over je eigen bedrijf
Als je het nieuws hebt verteld, sluit dan af met informatie over jezelf en/of je bedrijf. Natuurlijk bepaalt de journalist wat hij of zij schrijft, maar geef hem of haar in ieder geval voldoende informatie.

Denk aan de ‘noot voor de redactie’
Met de noot voor de redactie geef je de ontvanger van je persbericht de informatie hij of zij nodig heeft om jou te kunnen bereiken. Je deelt er bij voorkeur je mobiele nummer. Zorg er ook voor dat je die kunt opnemen als je wordt gebeld. Niets zo vervelend voor de journalist als hij of zij over jou wil publiceren, maar jij niet bereikbaar bent. En vervelend voor jou als dat betekent dat jouw bericht blijft liggen.

Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een persbericht én het bereiken van de juiste media. Voor 69 euro zorgt R & R media en advies voor een kant-en-klaar persbericht, dat ook nog eens in de mailbox verschijnt bij de voor jou of jouw onderneming relevante partijen. Meer weten? Stuur een e-mail naar Rik Leonards.

, , , , ,