7 augustus 2020 Rik Leonards

In zes stappen naar jouw social media-plan

Photo by Marvin Meyer on Unsplash

Social media zijn belangrijke kanalen voor het bereiken van jouw (potentiële) doelgroep. Er zijn inmiddels zoveel mogelijkheden, dat het lastig is om hierin structuur aan te brengen. Met deze zes stappen ontwikkel jij snel en eenvoudig een plan van aanpak.

Wie
Maak iemand verantwoordelijk voor het beheer. Vind je het zelf leuk, doe het dan ook zelf. Dat maakt het namelijk persoonlijk: volgers kunnen zich associëren met jou als ondernemer en jouw bedrijf. Zelf geen ambities? Maak dan één van je medewerkers verantwoordelijk. Wijs hem of haar op zijn of haar plichten, maar durf ook een compliment te geven.

Wat
Welke boodschap wil je jouw volgers meegeven? Wat is bijvoorbeeld de identiteit van je bedrijf? Wil jij (potentiële) gasten kennis laten maken met je menukaart, deel dan smakelijke foto’s van gerechten of producten. Liever je team in de schijnwerpers? Laat hen dan vertellen over zichzelf, over het bedrijf of over hun passie.

Waar
Er zijn inmiddels legio mogelijkheden als het gaat om het inzetten van sociale media. Een goede zichtbaarheid is belangrijk, maar dat betekent niet dat je overal aanwezig moet zijn. Zoek uit waar jouw doelgroep bevindt en concentreer je op die kanalen. Let op: zorg er wel voor dat je daar dan ook zichtbaar bent. Dat doe je door op regelmatige basis te publiceren.

Waarom
Wat wil je realiseren met het inzetten van sociale media en de berichten die je er publiceert? Formuleer voor jezelf een doelstelling en zorg dat al je publicaties die boodschap uitdragen en uitstralen. Deze kun je ook gebruiken als je ervoor kiest om betaalde plaatsingen – advertenties – te doen.

Wanneer
Zichtbaarheid is belangrijk, omdat mensen anders geen reden hebben om je te volgen. Zorg er dus voor je frequent en regelmatig publiceert. Een gemakkelijke manier is het maken van een contentkalender. Op die kalender zet je op welke dagen je een bericht plaatst en waarover deze gaat. Bewaak dit ook goed: zorg dat je publiceert op de door jou gekozen momenten.

Hoe
Wat ga je publiceren op de verschillende kanalen? Kies je voor video, foto’s, plaatjes of bijvoorbeeld tekst? Of heb je een voorkeur voor een combinatie. Er is van alles mogelijk, maar zorg dat de vorm aansluit bij je doelstellingen.

Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn… social media floreren. Je moet meedoen, maar hoe? Door ons in te schakelen. We helpen je online zichtbaar te zijn en jij bepaalt de manier waarop. Zorgen wij voor een contentkalender en publiceer jij zelf of laat je ook het maken van berichten aan ons over? Wij hebben een oplossing voor iedere wens. Het eerste gesprek is altijd gratis. Stuur een e-mail naar rik@rrmediaenadvies.nl.

, , , ,