28 januari 2020 Richard Kok

Samenwerken in jouw regio als antwoord op grijpgrage internetreuzen

Om bij te blijven, bezoeken we regelmatig sessies, congressen, workshops en andere kennisdeel-bijeenkomsten. Vooral op het gebied van onlinecommunicatie en onlinemarketing. Bij Digital Friday op vrijdag 24 januari zochten we naar antwoorden op mijn vraag hoe hotels en restaurants uit de handen van de grijpgrage internetreuzen blijven.

De grote internetjongens. Ze lijken alsmaar groter en dominanter te worden. De kenniskloof neemt toe, en daar sta je dan als klein restaurant of hotel. Wat moet je doen? Waar liggen de kansen? Op Digital Friday in Doetinchem zoekt Richard naar antwoorden. 

De bijeenkomst vindt plaats in de lokale schouwburg en zo’n zestig communicatie- en marketingprofessionals schuiven aan. Om te luisteren naar Marco Derksen van adviesbureau Upstream en naar Bob Veurman van de agrarische groothandel Kramp.

Netwerkomgeving
Marco neemt de bezoekers mee naar ‘de eeuw van zijn vader en de eeuw van zijn dochters’, zoals hij dat noemt, en vertelt over de gevolgen van de digitale transformatie voor organisaties. Ruim honderd jaar geleden – in de eeuw van zijn vader – was alles georganiseerd in eigen omgeving. Er was een bakker en slager, en alles speelde zich af rond het kerkplein.

Daarna volgde de institutionalisering, genoemd 1.0. Fabrieken, dienstverleners en kranten bepaalden wat wij gingen consumeren en lezen. Door internet ontstond digitalisering en gingen we van 1.0 naar 2.0, waarbij we zelf meer invloed en productiekansen kregen. Nu maken we de stap naar 3.0. Als gevolg van een digitale transformatie gaan we veel meer naar een netwerkomgeving.

In Las Vegas is de digitale avatar ‘Neon’ geïntroduceerd. Een tikkeltje eng misschien, maar zo levensecht. Zie de video:

 En spraakdata maken grote sprongen getuige Wavery Labs, een technologie met airpods waarbij realtime vertalingen ervoor zorgen dat je probleemloos kunt communiceren middels vreemde talen. Zie video:

 De bovenstaande innovaties zitten verweven in de presentatie van Marco en maken duidelijk dat de wereld van communicatie snel aan het veranderen is. Zeker nu grote internetjongens steeds vaker de lakens uitdelen, zijn het voor kleine, individuele hotels en restaurants uitdagende tijden.

Samenwerken
Ik vroeg Marco dan ook hoe je als hotel of restaurant rechtstreekse reserveringen kunt stimuleren, om zo om de grijpgrage en commissie slurpende reserverings- en actiesites kunt gaan. Samenwerken in je eigen regio, is volgens Marco het sleutelwoord.

‘Ook voor hotels en restaurants zal het sleutelwoord zijn samenwerken in de regio en je eigen rol in het digitale ecosysteem bepalen. Links of rechtsom zal die verschuiving naar digitale ecosystemen gaan ontstaan. Welke positie en rol speel je dan? Kleine spelers zijn te klein om de ICT-infrastructuur neer te zetten (daar verlies je het van de grote spelers), maar zijn wel sterk in het onderhouden en aangaan van samenwerkingen. Content kan daar zeker een onderdeel van zijn, maar voor mij is content geen doel maar een middel. Eerste stap zal zijn de vraag stellen wat je strategie gaat worden voor de komende jaren? Een ding is zeker, je redt het niet meer alleen’, aldus Marco.

Rambam
De laatste tijd is mij vaker duidelijk geworden dat de sympathie meer en meer komt te liggen bij de individuele hotels en restaurants. Een programma van Rambam prikte enkele weken geleden keihard door een recensie- en reserveringssite heen en als je een hotelkamer zoekt, wordt jouw aandacht eerst geclaimd door de almachtige boekingssites, waarna je al snel de weg kwijtraakt en irrelevante informatie vindt. Dat sentiment als gevolg van digitalisering gaat het langzaam verliezen van de persoonlijke touch die restaurants en hotels kunnen geven door een telefoontje aan te nemen of een persoonlijk mailtje te sturen.

De weg zal lang zijn, want de achterstand is groot, maar met een persoonlijke touch en samenwerking in de directe omgeving is er ruimte om jouw punt van de taart te pakken. En die smaakt toch veel lekkerder dan een kruimel van een onpersoonlijke internetreus?