4 februari 2020 Richard Kok

Tips voor betere e-commerce bij restaurants en hotels

E-commerce verandert de wereld van reserveringen en boekingen in rap tempo. Hotels en restaurants zitten midden in de storm. Op de Webwereld Vakdagen in Utrecht noteren we de laatste ontwikkelingen op het gebied van e-commerce. Dit moet je in de gaten houden.

De Webwinkel Vakdagen is een jaarlijks evenement in januari, waarbij experts op het gebied van e-commerce hun kennis delen. Er is een beursplein met leveranciers en er zijn tal van korte kennissessies.

Het is kiezen uit een uitgebreid aanbod van lezingen over onderwerpen als personalisatie, e-mailmarketing, branding, contentstrategie en marketingfunnels. Uiteenlopende thema’s met een gezamenlijk doel: beter presteren en converteren op internet.

We bezoeken zoveel mogelijk lezingen om de dag zo nuttig mogelijk te besteden. We luisteren onder andere naar de Manager Marketing Technology & Product Development van Voetbal International, naar de marketingdirecteur van Corendon Hotels & Resorts en naar de E-mail Marketing Automation Consultant van ISM. Een mond vol functies dus. Uit deze en nog veel meer lezingen van experts selecteren we enkele ontwikkelingen om in de gaten te houden en vertalen deze naar jouw branche.

Pre-arrival mail
Als eerste noteren we de pre-arrival mail. Eigenlijk heel eenvoudig en simpel, maar zeker in de restaurantwereld nog niet veel toegepast. Een pre-arrival mailing is een e-mail die je een korte tijd voor je aanwezigheid in een hotel of restaurant ontvangt. De mail speelt in op jouw verblijf en geeft tips over de locatie, de omgeving en leuke wetenswaardigheden of praktische tips zoals parkeermogelijkheden. Restaurants kunnen de pre-arrival mail inzetten om alvast een gerecht uit het menu uit te lichten, of om te wijzen op de mogelijkheid om het menu uit te breiden met een extra gang. Ook kun je alvast een beetje sturen richting een bepaalde wijnkeuze door elementen uit de wijnkaart naar voren te halen.

AMP
AMP is een techniek waarmee het mogelijk is om e-mails een interactieve omgeving te geven. Denk bijvoorbeeld aan het achterlaten van een review of rechtstreeks reserveren vanuit de nieuwsbrief. Je blijft in de nieuwsomgeving en hoeft niet naar een website. Deze techniek wordt interessanter, omdat steeds meer mailprogramma’s het ondersteunen. Gmail bijvoorbeeld. Maar ook andere grote e-mailclients als Outlook en Yahoo gaan deze interactieve omgeving ondersteunen.

Pirate-funnel
Zonder plan ben je nooit succesvol. Om reserveringen naar jouw restaurant of hotel te realiseren, moet je werken volgens een plan. Een van de mogelijke manieren is het gebruiken van de ‘Pirate-funnel’. Dit is een model waarbij je stapsgewijs je doelgroep benadert en in beweging brengt. Alles volgens het principe AAARRR. Dat wil zeggen Awareness, Acquisition, Activation, Retention, Revenue en Referral. 

Daar gaan we. Awareness: hoeveel mensen bereik je met jouw marketing? Acquisition: hoeveel mensen bezoeken jouw website? Activation: hoeveel mensen schrijven zich in voor de nieuwsbrief? Retention: hoeveel mensen komen terug op jouw site voor een tweede, derde, vierde of vijfde keer? Revenu: hoeveel mensen reserveren voor een kamer of menu? Referral: hoeveel mensen verwijzen hun vrienden naar jouw hotelkamer of restaurant?

Als je deze stappen doorloopt en de aantallen noteert, dan krijg je inzichtelijk waar je goed scoort en waar de pijnpunten zitten. Als je wel bereik hebt op sociale media, maar geen verkeer naar jouw website, dan zit hier een verbeterpunt. Of wanneer je wel terugkerende sitebezoekers hebt, maar ze boeken niets, dan heb je hier ook een uitdaging. Kortom, de ‘pirate-funnel’ geeft niet alleen inzicht in wat je goed doet, maar ook waar de verbeterpunten zitten.

After Content
Wie een speciale truffellunch of een aspergediner organiseert, steekt veel tijd in de aanloop. Dat is terecht, want jouw restaurant moet immers vol. Maar wie vooraf goed nadenkt en een contentplanning maakt, kan flink scoren met after content.

Snel een paar foto’s van een geslaagd diner en we gaan weer over tot de orde van de dag. Regelmatig is dit wat we zien. Maar er is zoveel meer mogelijk na afloop van een event. Wat denk je ervan om bijvoorbeeld elk geserveerd gerecht stapsgewijs na afloop te publiceren, voorzien van uitgebreide informatie en tips om het ook thuis te maken. Iedere week één gerecht publiceren en bij een zesgangendiner kun je anderhalve maand vooruit.

Daarnaast zijn er nog leuke reacties van gasten te noteren. Als je eenmaal in de week een reactie met profielfoto van een blije gast (deze natuurlijk ook taggen op sociale media) publiceert, kun je zo ook weer heel wat weken vooruit. En zet jouw video van het evenement in op YouTube, Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Niet allemaal tegelijk, maar verdelen in tijd over de verschillende kanalen.

Afsluiten doe je met een inschrijving voor het volgende evenement. Je hebt met jouw after content de volgers enthousiast gemaakt. Dus is het moment daar om ze in te schrijven.

Het zijn zomaar wat ontwikkelingen en tips die te gebruiken zijn in de hotel- en restaurantbranche. We hebben geprobeerd de ontwikkelingen zo veel en goed mogelijk te vertalen naar jouw branche. Wil je meer weten over de bovenstaande onderwerpen of andere zaken wat betreft e-commerce? Zet dan januari 2021 in jouw agenda, zodat je ook een dagje Webwinkel Vakdagen kunt doen. Of neem contact op met R & R media en advies. Wij helpen je graag met jouw e-commerceplannen of onlinemarketing. Stuur gerust een mail naar rik@rrmediaenadvies.nl of richard@rrmediaenadvies.nl.