21 oktober 2019 Rik Leonards

Waarom jij vandaag moet beginnen met een nieuwsbrief

Photo by Yannik Mika on Unsplash

Het zijn twee afzonderlijke berichten met dezelfde boodschap. De ene op een woensdagavond, de andere op een zondagochtend. Inhoud: de nieuwsbrief die is verstuurd, heeft ons flink wat reserveringen opgeleverd. Heb jij al een eigen nieuwsbrief? Ja? Heel goed! Niet? Direct mee beginnen.

We voeren de discussie regelmatig. Er zit toch niemand (meer) te wachten op een nieuwsbrief? Fout! Mensen zitten niet te wachten op commerciële mailings, maar wel op nieuwsbrieven van bedrijven die ze leuk of interessant vinden, of nieuwsbrieven die echt iets te melden hebben.

Mailadres
Het zijn mensen die een reden hebben gehad om hun mailadres met jou te delen. Dat bevestigt dus al de belangstelling. Als ze eens per maand een nieuwsbrief ontvangen over jouw zaak, dan vinden ze dat helemaal niet erg.

Populair
Sterker: uit het Nationale E-mailonderzoek 2019 komt naar voren dat ‘de populariteit van de e-mailnieuwsbrief onverminderd groot blijft’ en dat ‘e-mail de online verkoopkampioen’ is en blijft. Wil je meer lezen over dit onderzoek, volg dan deze link.

Nog een paar harde cijfers:
– 88 procent van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op minimaal één e-mailnieuwsbrief ingeschreven.
– 73 procent van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail van een webshop.
– 94 procent van alle Nederlanders is ingeschreven op (promotionele) e-mailnieuwsbrieven.

Hierbij is wel van cruciaal belang dat je een nieuwsbrief verstuurd, die goed leesbaar is op een mobiele telefoon, want 54 procent van de Nederlanders leest deze op de smartphone.

computer nieuwsbrief

Photo by Alejandro Escamilla on Unsplash

Social media
Nog niet overtuigd? Denk hier dan ook nog even over na. Social media zijn onlosmakelijk verbonden met de wereld van vandaag (en morgen). Jouw aanwezigheid is dan ook van cruciaal belang. Daar moet je dus ook niet mee stoppen!

Facebook en Instagram
Maar…. wat als Mark Zuckerberg morgen de stekker trekt uit Facebook en/of Instagram? En wat als LinkedIn de dag daarna ophoudt te bestaan. Jazeker, allemaal aannames, maar tegelijkertijd ook weer niet ondenkbaar. Alles wat jij op die platformen hebt gedeeld ben je dan kwijt. Het is immers eigendom van het platform.

Mailadressen
Alle mailadressen die jouw nieuwsbrief ontvangen, zijn door de eigenaars met je gedeeld en dus jouw bezit. Vreemd toch als je die dan niet gebruikt.

Fans
Terug naar de eerste regels van deze blog. Beide opdrachtgevers halen direct gewin uit de nieuwsbrief die ze hebben verstuurd. Omdat ze dit structureel doen (heel belangrijk) en actief aan de slag zijn gegaan met het verzamelen van e-mailadressen, profiteren ze nu van hun inspanningen.

De ontvangers hebben een meer dan gemiddelde belangstelling voor jouw bedrijf. Aan jou de taak fans van ze te maken. Zeker weten dat ze dan gevoelig zijn voor de informatie die jij ze aanbiedt.

Advies en hulp
Wil je meer weten over het versturen van een goede nieuwsbrief? Stuur een e-mail naar rik@rrmediaenadvies.nl en we nemen contact met je op. Het eerste gesprek is altijd gratis én je ontvangt van ons altijd één concrete tip.

Hulp nodig bij de productie van een nieuwsbrief? Ook dan ben je bij ons aan het juiste adres. Gebruik bovenstaand mailadres en je hoort snel van ons.

,