28 augustus 2020 Rik Leonards

Zes tips om succesvol te zijn met Facebook

Facebook is met ruim 10 miljoen gebruikers nog steeds de grootste social media-speler in Nederland. Na een daling van het aantal gebruikers in 2019, is dit jaar zelfs weer een lichte stijging gerealiseerd. Ben jij er actief? Let dan op deze do’s en don’ts.

Wees origineel
Kopieergedrag is dom en vervelend. Voorkom dit door originele postings te plaatsen. Natuurlijk kun je je laten inspireren door anderen, maar geef er dan wel een eigen draai aan.

Zeg het met humor
Humor is o zo moeilijk, maar als het je lukt om een glimlach bij de lezer op zijn gezicht te krijgen, dan sta je met 3-0 voor. Humor houdt je merk luchtig en zorgt voor een ontspannen en laagdrempelige sfeer. Maar pas op. Maak het niet vulgair, ranzig of aanstootgevend. Subtiliteit is het sleutelwoord bij humor.

Betrek publiek bij jouw bedrijf
Facebook is uitermate geschikt om jouw doelgroep te vragen naar haar mening. En je creëert ook nog eens een sneeuwbaleffect. Hoe dan? Nou zo: plaats vier foto’s van vier verschillende opgemaakte borden van jouw nieuwe gerecht en vraag welke foto het mooiste is; A, B, C of D. Wanneer antwoord wordt gegeven, vliegt jouw posting Facebook over. Dat is nog eens een mooi bijeffect.

80/20-regel
Natuurlijk wil je iets verkopen via Facebook, maar vergeet niet dat het een sociaal medium is en dat volgers niet zitten te wachten op reclamepraatjes. De 80/20-regel helpt je daarbij. Laat 80 procent van jouw postings van sociale aard zijn, voor 20 procent van je berichten geldt dan dat je een menu of arrangement mag aanbieden.

Kies voor (goed) beeld
Postings met afbeeldingen scoren beter dan alleen tekst. We smullen allemaal toch van bijvoorbeeld foto’s met een goed getapt glas bier, een gezonde kleurrijke salade of een strak opgemaakt hotelbed?

Omgeving
Praat niet te veel over jezelf, maar betrek de omgeving van jouw bedrijf erbij. Is er een leuk festival in de stad? Meld dit. In eerste instantie lijkt het alsof je alleen reclame maakt voor het festival, maar onbewust kan jouw bedrijf een agendafunctie vervullen voor je doelgroep. Ze komen terug op jouw pagina, omdat je zulke leuke activiteiten in de stad meldt. En inderdaad lezen ze dan ook een keer een posting over jouw bedrijf, dat ze ineens heel sympathiek vinden. Je hebt er een fan bij!

Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn… social media floreren. Je moet meedoen, maar hoe? Door ons in te schakelen. We helpen je online zichtbaar te zijn en jij bepaalt de manier waarop. Zorgen wij voor een contentkalender en publiceer jij zelf of laat je ook het maken van berichten aan ons over? Wij hebben een oplossing voor iedere wens. Het eerste gesprek is altijd gratis. Stuur een e-mail naar rik@rrmediaenadvies.nl.

, , , , ,