15 januari 2020 Richard Kok

Zo blijf je baas in eigen huis

Photo by Helloquence on Unsplash

Hoe blijf ik uit de klauwen van de grijpgrage internetgiganten en hoe houd ik grip op mijn onlinemarketing? Die vragen horen we steeds vaker en steevast geven we het advies: maak een plan, zodat je zelf aan het roer blijft zitten. Op die manier blijf je baas in eigen huis.

Het tv-programma Rambam zette begin dit jaar zijn vork stevig in recensie- en reserveringssite The Fork, de opvolger van Iens. Een week later bracht branchevereniging KHN in een persschrijven naar buiten dat het vindt dat verhuurdersplatform Airbnb beteugeld moet worden door de overheid. 

Zo maar twee duidelijke voorbeelden dat het als restaurant of hotel lastig is om uit dominante handen te blijven van de grote internetjongens. Met als gevolg: bakken geld aan commissie die je moet betalen en niet of nauwelijks de beschikking krijgen over data van gasten.

Wie een antwoord zoekt om zelf aan het roer te blijven, moet met een helder en treffend plan komen. Boerenslimheid brengt je een aardig eind op weg, maar pas op dat je niet verzand in ellenlange rapportages, analyses en cijfers. Start jouw zoektocht naar een eigen strategie met het driestappenplan: contentcreatie -> contentdistributie -> content monitoren.

1. Contentcreatie
Voordat je start met het maken van content (teksten, foto’s en video’s), moet je eerst kijken naar wat je al weet en hebt. Wat weet je van jouw doelgroep? En wat heb je al aan kanalen en nieuwsbrieven? Er zijn allerlei tools om deze informatie binnen te halen.

Vervolgens bepaal je wat je wilt communiceren. Wat is jouw boodschap? Stem deze af op het dna van jouw bedrijf. En bepaal vooral ook wat je wilt uitstralen. Vervolgens maak je een contentplan: wat ga je roepen, en hoe.

 2. Contentdistributie
Als de content is gemaakt, moet je het publiceren en verspreiden. Kies de kanalen die passen bij jouw branche en doelgroep, en publiceer gestructureerd en planmatig. Stel hiervoor een contentkalender op, zodat je weet wanneer je wat via welk kanaal publiceert. Contentdistributie is een kwestie van gedisciplineerd de afgesproken taken uitvoeren. 

3. Content monitoren
Als derde stap ga je heel goed monitoren hoe jouw content scoort. Hiervoor zijn allerlei rapportagetools beschikbaar en als je met een vast dashboard werkt, krijg je snel een helder overzicht van de scores. Kijk dagelijks kort wat jouw content doet en ga één keer in de week zitten voor een grotere analyse.

Nu komt misschien wel het allerbelangrijkste: je begint weer opnieuw. Op basis van de resultaten bij stap 3 (content monitoren) ga je terug naar stap 1 (concentcreatie). Je past, daar waar nodig, jouw content aan en creëert zo nog betere content. Die zet je weer weg via jouw kanalen (stap 2) en ga je vervolgens weer monitoren (stap 3). Je ziet dus dat het een continu proces is. Een proces van almaar alert zijn en aanscherpen.

Wie het in de vingers krijgt om dit proces van contentcreatie, contentdistributie en content monitoren structureel uit te voeren, maakt werk van baas in eigen huis blijven. Zeker wanneer het proces een aantal maal is doorlopen en er een beter gevoel bij is, zullen de resultaten toenemen én is het tijd om KPI’s op te stellen. Daarmee kun je jezelf heldere doelstellingen opleggen, zodat jouw content nog beter scoort én je daarmee sneller uit de klauwen van de grijpgrage internetjongens blijft.

Wij beseffen dat het ogenschijnlijke eenvoudige schema van creatie naar distributie naar monitoren veel meer behelst en enige kopzorgen kan geven. Zeker bij de start van dit proces. Daarom helpen we graag mee en zetten we onze kennis en kunde in om samen een strategie op te zetten die past bij jouw bedrijf. Bel of mail ons als je hulp nodig hebt.

,