7 februari 2020 Rik Leonards

Zo haal je (nog) meer uit je e-mailmarketing

Photo by Austin Distel on Unsplash

De afgelopen jaren discussieerden marketeers nogal eens over de waarde van e-mailmarketing. Gelukkig is de algemene teneur nu weer eensgezind. En terecht, want e-mail blijft de verkoopkampioen, zo blijkt uit het Nationale E-mailonderzoek 2019. Tips om direct succesvol(ler) te zijn.

Het Nationale E-mailonderzoek 2019 bevestigde nog maar eens wat velen al weten: e-mail is en blijft de online verkoopkampioen. Enkele statistieken:

  • 88 procent van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar ingeschreven op minimaal één nieuwsbrief;
  • 73 procent van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail (van een webshop);
  • 94 procent van alle Nederlanders is ingeschreven op (promotionele) e-mailnieuwsbrieven.

Doe jij al aan e-mailmarketing? Met onderstaande tips kun je vandaag nog aan de slag.

Verzamel e-mailadressen
Logisch toch, horen we je denken! Was dat maar waar. Zorg ervoor dat bezoekers van je website hun mailadres achterlaten. Dat kan door een pop-up venster te laten verschijnen, bijvoorbeeld als ze de pagina willen verlaten of een bepaald aantal seconden actief zijn. Als dit venster niet het volledige scherm bedekt en op een goede manier weg is te klikken, dan vinden bezoekers dat helemaal niet erg.

Ook als ze je bedrijf bezoeken, kun je ze vragen naar hun mailadres. Zet een iPad bij de kassa of op een goed zichtbare plek en stimuleer bezoekers om hun gegevens achter te laten.

Belangrijk: vraag in eerste instantie om zo weinig mogelijk gegevens. Als je een mailadres hebt en een naam, dan kun je starten.

Kwaliteit boven kwantiteit
In jouw zaak kies je kwaliteit boven kwantiteit, doe dat ook met je e-mailbestand. Staan er adressen tussen die niet (meer) bestaan of die nooit een nieuwsbrief openen, verwijder deze dan uit het bestand.

Deze zogeheten dode accounts zorgen enkel voor frustratie, alleen al omdat ze zorgen voor een lager percentage van het aantal mails dat wordt geopend. En als je een betaald account of programma hebt, dan moet je voor ze betalen terwijl je weet dat ze niets opleveren.

Ontdek de persoon achter het mailadres
Als je het mailadres eenmaal hebt, ga je aan de slag om meer te weten te komen van de persoon achter het adres. Daarvoor kun je hem of haar gewoon benaderen. Bedenk goed wat je wilt weten, zodat jij daar je voordeel mee kunt doen.

Stuur een verjaardagsmail
Een van de dingen die je goed kunt gebruiken voor je marketing, is een geboortedatum. Dit biedt jou de gelegenheid hem of haar een speciale mail te sturen op de verjaardag. En natuurlijk doe je daar een leuk ‘cadeau’ bij. Wijs op het speciale menu of geef ook echt iets weg (aan de jarige). Uiteraard krijgt hij of zij dat alleen bij een fysiek bezoek aan jouw zaak.

Pre arrival mail
Simpel en uiterst effectief. Een mail die je stuurt enkele dagen, voordat de persoon in kwestie bij jou komt. In die mail staan tips over jouw locatie en de omgeving, en leuke wetenswaardigheden.

Wat je er ook in zet, is een mogelijkheid tot upsell. Komen ze eten, stel dan voor dat ze alvast een aperitief bestellen zodat jij ze met alle egards kunt ontvangen. Of wijs ze op de mogelijkheid de kamer te upgraden tegen een kleine meerprijs, of verkoop alvast een bijpassend drankenarrangement.

After sales mail
Hoe leuk is het om je klant of gast kort na zijn bezoek aan jouw bedrijf een mail te sturen, waarin je hem of haar vraagt hoe het bezoek is verlopen, of er op- of aanmerkingen zijn en hoe ze terugkijken op het bezoek.

En stimuleer een herhaalbezoek. Bied ze bijvoorbeeld iets aan als ze – binnen een bepaalde tijd – terugkeren of vertel een leuk weetje over het product dat ze hebben aangeschaft, het menu dat ze hebben gegeten of de kamer waarop ze hebben geslapen.

Continuïteit
Gewoon doen, zo klinkt ons belangrijke advies. Mensen die hun e-mailadres bij je hebben achtergelaten, zijn oprecht geïnteresseerd in jouw bedrijf. Zorg er dan ook voor dat je ze voorziet in hun behoeften.

Doe je dat op een goede manier, dan maak je fans van ze. En je weet: fans zorgen voor een volle zaak. Laatste tip: zorg voor continuïteit. Verstuur je e-mails met een vaste frequentie, zodat je prominent in beeld blijft bij jouw volgers.

Wil je meer weten of heb je een zetje nodig om daadwerkelijk van start te gaan? Meld je dan aan voor ons gratis adviesgesprek. Stuur een e-mail naar rik@rrmediaenadvies.nl en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Nogmaals: het eerste gesprek is kosteloos en je ontvangt van ons minimaal één praktische tip.

, ,