13 december 2019 Richard Kok

Zo start je als kok of hotelmanager met bloggen

Photo by Louis Hansel on Unsplash

Als ondernemer maak je veel mee, veelal gebeurtenissen om te delen. Zet ze op papier en publiceer ze online. Een korte handleiding om succesvol te bloggen.

Een weblog is een persoonlijk verhaal weergegeven door de blogger, jij dus. Je zet op papier wat je meemaakt en kleedt het verhaal met foto’s zodanig aan dat het een lezenswaardig artikel wordt. Inderdaad, je schrijft je eigen krant op internet.

Waarom zou je dat doen? Met blogs kun je jouw passie delen. Jij staat immers dagelijks in een professionele keuken of maakt vele hotelbedden op en maakt daarbij veel mee. Hilarische, euforische of emotionele momenten. Aan de ‘achterkant van de horeca’ maak je veel mee. Het is jouw wereld, die je deelgenoot wilt laten zijn van anderen.

Wat te denken van het ontwerpen van een nieuw, eigen gerecht. Wat komt daarbij zoal kijken? Welke stappen heb je ondernomen? En waarom ben je zo blij met het eindresultaat? Prima vragen om in een blog te beantwoorden.

Start met één blog per maand
Of hoe je met revenue management jouw hotel vol krijgt. Welke acties onderneem je op welk moment? Hoe zet je campagnes op om hotelkamers te vullen? En welke last minute-aanbiedingen vlieg je aan om de laatste kamers vol te krijgen? Zomaar wat vragen die als input kunnen dienen voor een blog over jouw werk als hotelmanager.

Door over jouw passie te bloggen, word je al snel gezien al expert op jouw vakgebied. Die expertise straalt weer positief af op het bedrijf. Niet dat het daar in eerste instantie om te doen is, maar het is een leuk bijkomend effect.

Ideeën genoeg, zoals je hierboven leest. Nu de praktijk. Hoe pak je het aan. Ten eerste is het belangrijk om te werken volgens een plan. Maak voor jezelf een agenda waarin staat wanneer je over welk onderwerp blogt. Wees realistisch. Zeker in het begin vergt het veel tijd om het bloggen onder de knie te krijgen. Start daarom met één blog in de maand. Dat is ambitieus genoeg.

Je kun nu starten met schrijven. Misschien wel het spannendste onderdeel. Hier is het immers allemaal om te doen. Bedenk als eerst jouw verhaallijn. Dat kan ‘probleemoplossing’ zijn, waarbij je een probleem beschrijft (hotelkamers zijn leeg) en de oplossing (campagnes en acties starten) weergeeft. 

Praktisch toepasbare tips bij bloggen
Of ‘vraag-antwoord’. Je vraagt je af wat het nieuwe klimaatakkoord voor jouw branche betekent en schrijft toe naar het antwoord dat er in jouw horecakeuken minder voedselverspilling is. En dan vooral: wat doen jullie om voedselverspilling tegen te gaan?.

Vergeet niet dat je geen professioneel schrijver bent, maar een gepassioneerde amateur. Niets mis mee, maar ga niet op zoek naar volzinnen die zo uit boeken van Carmiggelt, A.F.Th. van der Heijden of andere literaire grootheden komen. Ieder zijn vak.

Wie een blog schrijft, kan niet zonder deze praktisch toepasbare tips:

  •         Gebruik op strategische plekken zoals kop, tussenkoppen en links woorden waarop je gevonden wilt worden. Dit heet ook wel SEO-technisch schrijven.
  •         Als je een link plaatst, link dan naar een autoriteit op jouw vakgebied. Dit vindt Google leuk en belangrijk. Goed voor de vindbaarheid dus.
  •         Schrijf alinea’s in lengte van 3 tot 4 schermregels. Dit bevordert de leesbaarheid op beeldschermen. Zeker als de blog op een mobieltje wordt gelezen.
  •         Plaats meerdere foto’s. Zo wordt jouw blog nog aantrekkelijker en neemt de kans toe dat de hele blog wordt gelezen.
  •         Eindig met een call-to-action. De lezers is in de blog geïnformeerd en geënthousiasmeerd. Nu is het de bedoeling hem of haar te verleiden om het nieuwe gerecht te proeven of de nieuwe hotelkamer te ervaren.

Wie start met bloggen, maakt fouten. Geen probleem, je moet immers nog groeien in dit metier. Maar in jouw organisatie is vast een collega die veel met tekst heeft en graag even meekijkt en de tekst controleert, voordat je de blog wereldkundig maakt.

Deel jouw blog op sociale media

En als het zover is, vergeet dan niet na publicatie jouw blog te delen via de bekende kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn. Vraag ook collega’s dit te doen, zodat het bereik van de blog toeneemt. Als jullie website – waar jouw blog een eigen plekje heeft – gekoppeld is aan Google Analytics, dan zie je direct hoeveel personen jouw blog hebben gelezen.

Wil je meer weten over bloggen en zoek je hulp van taalprofessionals? Neem dan contact op met Rik of Richard van R & R media en advies. Ook ghostwriting zit in ons pakket, zodat je op professionele wijze wordt geholpen bij het vertellen van jouw verhalen. We kunnen je ook helpen bij vloggen.